Nieuwsbehoeftenmodel NOS – Maike Olij (NPO)

Volgens een recent NOS-onderzoek kunnen nieuwsbehoeften onderverdeeld worden in deze 4 categorieën: bijblijven, toepassen, mening vormen en beleven. Met per behoefte een andere invulling van de rol voor de journalist:

  1. als curator bij ‘bijblijven’
  2. als dienstverlener bij ‘toepassen’
  3. als gids bij ‘mening vormen’
  4. als verhalenverteller bij ‘beleven’

Maike Olij bundelde dit onderzoek in het boek Nieuwsbehoeften, een NOS-boek over nieuwsgebruik. Op 17 november geeft Maike tijdens een Cookies Club meer toelichting bij dit model, met tips en voorbeelden van bestaande en nieuwe formats om als nieuws- en mediamaker tegemoet te komen aan deze behoeften.

De Cookies Club gemist? Dit is de presentatie die ze gaf.

Over Maike

Maike Olij is momenteel senior strategisch adviseur bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Ze is betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van nieuwe innovatieve mediaprojecten en – concepten.

MaikeOlij

Cookies: Hollandse stroopwafels

stroopwafels